- Kunnioitus Kristillisenä kansanopistona
kunnioitamme jokaista Jumalan luomana ja Kristuksen lunastamana ihmisenä
ja siksi henkilökuntana kohtelemme opiskelijoita kunnioittaen ja tuemme
heidän uskonelämäänsä puhumalla Kristuksen lunastustyöstä ja tarjoamalla
evankeliumia, syntien anteeksiantamusta, sekä opettamalla Raamatun
mukaisesti. Samalla rohkaisemme opiskelijoita toimimaan kaikessa toisia
kunnioittaen, hoitamaan omaa uskonelämäänsä ja tukemaan toistensa
uskonelämää, niin että hyvä omatunto saisi ohjata heitä oikeanlaiseen
käyttäytymiseen ja toimimiseen niin opistossa kuin muuallakin elämässä.
- Yhteisöllisyys Kansanopistona rakennamme vahvaa yhteisöllisyyttä,
johon niin opiskelijat, huoltajat kuin henkilökuntakin voi tuntea
kuuluvansa ja osallistuvansa. Edistämme hyvää yhteistyötä ja avointa, rehellistä,
rakentavaa, läpinäkyvää ja paikkansa pitäviin argumentteihin nojaavaa vuorovaikutusta
opiskelijoiden, huoltajien ja henkilökunnan välillä sekä vältämme kaikenlaista
vastakkainasettelua.
- Vastuullisuus Pääosin oppivelvollisuuskoulutusta tarjoavana
oppilaitoksena ymmärrämme huoltajien ensisijaisen vastuun nuorensa
koulunkäynnin seuraamisesta ja pyrimme osaltamme luomaan positiivisen, osallistavan
ja kestävällä tavalla toimivan oppimisympäristön, jonka opiskelijat
kokevat mielekkääksi ja jossa heille annetaan vastuutehtäviä ja jossa
heitä kannustetaan itsensä ilmaisuun ja luovuuteen sekä rohkaistaan
antamaan positiivista palautetta ja kannustusta opiskelijoiden
saavutuksista. Korostamme pedagogiikassa ja kasvatuksessa opiskelijoiden
vahvuuksien tunnistamista ja kehittämistä sekä pyrimme mahdollistamaan unelmia ja vahvistamaan
toivoa.
- Lainmukaisuus Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämän
ylläpitämisluvan perusteella toimivana ja valtionosuutta saavana vapaan
sivistystyön oppilaitoksena toimimme lain mukaisesti ja muutoinkin samojen
periaatteiden mukaisesti kuin muutkin oppilaitokset. Kasvatamme myös opiskelijoita
lakien ja niiden perusteella annettujen sääntöjen ja ohjeiden sekä
tehtyjen sopimusten kunnioittamiseen niin, että he ymmärtävät yhteisten
pelisääntöjen rajoineen olevan tarpeellisia yhteiselämän onnistumiseksi ja
voivat kokea niiden olevan tuki ja turva ja rakkautta, ja haluavat siksi
luottaa niihin ja toimia niiden mukaan.
- Ohjaaminen ja kannustaminen Pääosin alaikäisten opiskelijoiden
sisäoppilaitoksena sitoudumme yhdessä huoltajien kanssa opiskelijoiden
käyttäytymisen ohjaamiseen ja harjoittelemme yhdessä opiskelijoiden kanssa
toimintaohjeiden mukaista käyttäytymistä. Kannustamme positiivisella
palautteella ja yhteisillä palkkioilla ja puutumme ei-toivottuun
käyttäytymiseen sovituilla selkeillä tavoilla yhdessä huoltajien kanssa.
- Luottamus Opistolla luomme luottamuksen ilmapiirin
opiskelijoiden, huoltajien ja henkilökunnan välille. Jokainen opiskelija
on lähtökohtaisesti luottamuksen arvoinen ja kun opiskelija saa kokea
arvostusta ja hyväksyntää, haluaa hän myös itse olla saamansa luottamuksen
arvoinen ja kantaa vastuunsa.
- Armollisuus ja yhteiset pelisäännöt Opiston toiminnassa armollisuus näkyy siinä, että
käsittelemme opiskelijan ei-toivottua käytöstä rakentavasti, annamme
väärät teot anteeksi ja annamme uuden mahdollisuuden. Armollisuus ei tarkoita
seuraamuksista luopumista vaan sitä, että käsittelemme seuraamuksiakin rakentavasti
ja tuemme opiskelijan kasvua oman vastuunsa kantamiseen ja yhteisten
pelisääntöjen mukaan toimimisen ymmärtämiseen.
- Hyvinvointi ja itsetunto Opistossa jokainen opiston työntekijä tukee opiskelijoiden
fyysistä, henkistä, hengellistä ja sosiaalista hyvinvointia, tavoitteena nuoren
terve itsetunto ja vahva minäpystyvyys. Kysymme, miten saisimme
opiskelijan voimaan hyvin ja miten hänellä olisi hyvä olla, ja teemme
työtä hänen hyvinvointinsa eteen sekä yhteisöllisen ja yksilöllisen opiskeluhuollon
kautta, että myös muilla mahdollisilla tavoilla.
- Turvallisuus Opistona olemme opiskelijoillemme turvallinen,
luotettava ja vakaa paikka opetella elämää, ottaa vastuuta ja kasvaa itsenäiseksi.
Opistossa opiskelijan ei tarvitse kokea uhkailua tai pelkoa toisen
opiskelijan, henkilökunnan tai jonkun ulkopuolisen taholta, vaan opistossa
voi turvallisessa ilmapiirissä oppia, miten toimia vaikeissa tilanteissa,
miten epäonnistua, miten epäonnistumisiin suhtaudutaan ja miten niistä voi
oppia.
- Tasa-arvoisuus ja yhdenvertaisuus Opiston kasvatustyössä tasa-arvon ja
yhdenvertaisuuden toteuttamisen painopisteitä ovat yksilön ihmisarvon kunnioittaminen,
uskonnonvapauden ylläpitäminen ja etnisen alkuperän kunnioittaminen. Jokainen
opiskelija on tasa-arvoisessa ja yhdenvertaisessa asemassa opistossa sekä
toisiin opiskelijoihin että henkilökuntaan nähden.