Opiskeluhuoltosuunnitelma kansanopiston oppivelvollisuuskoulutusta varten
Jämsän Kristillinen Kansanopisto /
Maitoisten opistokampus
Sisällys
- Tuen ja ohjauksen palvelut ja suunnitelmat Jämsän Kr. Kansanopistossa
- Opiskeluhuollon kokonaistarve
- Yhteisöllinen opiskeluhuolto
- Yksilökohtainen opiskeluhuolto
- Opiskeluympäristön terveys ja turvallisuus
- Opiskeluhuoltosuunnitelman toteuttaminen ja seuranta
Liite A. OPPIVELVOLLISEN NUOREN POLKU MAITOISISSA KANSANOPISTON OPPIVELVOLLISUUSKOULUTUKSEN NÄKÖKULMASTA
LOMAKE 1 Suostumus opiskeluhuollon palveluihin
LOMAKE 2 Opiskeluhuollon kertomus
LOMAKE 3 Muistio kiusaamistilanteen selvittelystä
1. Tuen ja ohjauksen palvelut ja suunnitelmat Jämsän Kristillisessä Kansanopistossa

2. Opiskeluhuollon kokonaistarve
Jämsän Kristillisen Kansanopiston Maitoisten opistokampuksella opiskelee 80 oppivelvollista opiskelijaa. Oppivelvollisella on oikeus saada riittävästi opinto-ohjausta sekä muuta ohjausta hakuvelvoitteidensa täyttämiseksi (Oppivelvollisuuslaki 10 §). Opiskelun ohjauksen ja tuen tarkoitus kansanopistoissa on mm. tukea ja ohjata opiskelijaa siten, että hän kykenee tekemään tarkoituksenmukaisia ja hänelle soveltuvia koulutusta ja uravalintaa koskevia ratkaisuja. Ohjauksen tehtävänä on myös tukea opiskelijaa opiskelun aikaisessa elämäntilanteessaan. Ohjauksen tarkoituksena on lisätä opiskelijan valmiuksia ottaa vastuuta omasta oppimisestaan ja omasta elämästä laajemmin. Ohjauksen keinoin voidaan tukea oppimaan oppimista, kehittää opiskelutaitoja, tukea itsearviointitaitojen kehittymistä, vahvistaa opiskelijan itsetuntoa ja parantaa hänen ryhmätyö- ja vuorovaikutustaitojaan. Kansanopistot ovat sisäoppilaitoksia ja siksi myös vertaistuki on osa opiskelun ohjausta ja tukemista.
Opiston henkilöstö antaa kullekin opiskelijalle tämän tarvitsemaa aikaa, huomiota ja kunnioitusta sekä neuvontaa ja tukea. Opetus- ja muu henkilöstö vastaa erilaisten opiskelijoiden yksilöllisiin tarpeisiin ja tekee yhteistyötä tarvittavien ohjaus- ja tukihenkilöstöön kuuluvien asiantuntijoiden kanssa. Opistolla varmistetaan, että opiskelijat tiedostavat oikeutensa ja vastuunsa omasta oppimisestaan ja opintomenestyksestään. Opetus- ja muu henkilöstö tukee opiskelijaa yksilöllisen oppimispolun löytämisessä ja sen mukaan etenemisessä.
Nuoren opiskelua tuetaan yhteistyössä opiskelijan, huoltajien ja opiskeluhuoltohenkilöstön kanssa. Ohjauksessa on huomioitava opiskelijan yksilölliset lähtökohdat, tarpeet, tavoitteet, osaaminen ja elämäntilanne. Erityisesti on kiinnitettävä huomiota niiden opiskelijoiden tukemiseen ja ohjaukseen, joilla on opiskelu- tai oppimisvaikeuksia tai elämänhallintaan liittyviä haasteita. Mikäli opiskelun alussa tai aikana havaitaan joitakin opiskelijoiden fyysiseen, psyykkiseen tai sosiaaliseen tilanteeseen liittyvä seikkoja, jotka tulisivat vaikeuttamaan opinnoissa etenemistä, on tilanne selvitettävä mahdollisimman pian ja pyrittävä löytämään keinoja opiskelijan tukemiseen. Oppilaitos ja sen ylläpitäjä voi tarpeellisia tukitoimia pohtiessaan tehdä yhteistyötä tarvittaessa paikallisten tai alueellisten eri alan asiantuntijoiden kanssa opiskelijan opiskeluvaikeuksien ratkaisemiseksi.
Opiskeluhuolto on opiskelijan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa oppilaitosyhteisössä. Opiskelijan etu on etusijassa opiskeluhuollossa. Opiskelijalla on oikeus maksuttomaan opiskelijahuoltoon. Opiskeluhuollon palveluiden järjestämisestä vastaa Kanta-Hämeen hyvinvointialue. Hyvinvointialueen palveluvastaavina toimivat seuraavat henkilöt:
Opiskelijaterveydenhuolto: palveluvastaava Veera Nurmo-Jousmäki
Opiskeluhuollon kuraattoripalvelut: palveluvastaava Veera Nurmo-Jousmäki
Opiskeluhuollon psykologipalvelut: palveluvastaava Veera Nurmo-Jousmäki
Psykologi- ja kuraattoripalvelut sekä opiskeluterveydenhuollon palvelut ovat opiskelijan saatavilla ja ne järjestetään lain edellyttämässä määräajassa. Opiskelijan yksilölliset edellytykset, voimavarat ja tarpeet otetaan huomioon opetuksen arjessa sekä tarvittavan tuen suunnittelussa ja toteutuksessa. Monialainen yhteistyö on keskeistä. Opiskeluhuoltoa ohjaa luottamuksellisuus ja kunnioittava suhtautuminen opiskelijaan ja huoltajaan.
Opistossa opiskeluhuolto on kaikkien yhteisössä työskentelevien ja opiskeluhuoltopalveluista vastaavien työntekijöiden tehtävä. Opiston johtosäännön (§ 10) mukaan Maitoisten opistokampuksen pedagogisen rehtorin tehtävänä on johtaa opiskeluhuoltotyötä Maitoisten opistokampuksella. Yhteisöllinen opiskeluhuolto on ennaltaehkäisevää ja sen tehtävänä on vahvistaa osallisuuden, turvallisuuden ja huolenpidon ilmapiiriä opetuksessa. Jokaisella opiskelijalla on myös oikeus yksilökohtaiseen opiskeluhuoltoon, joka voi olla sekä ehkäisevää että tukea antava. Yksilökohtaista opiskeluhuoltoa toteutetaan opiskelijan ja tarvittaessa huoltajan suostumuksella. Monialainen yhteistyö on opiskeluhuollossa keskeistä. Opiskeluhuoltotyötä ohjaavat luottamuksellisuus, kunnioittava suhtautuminen opiskelijaan ja huoltajaan sekä heidän osallisuutensa tukeminen. Opiskeluhuoltotyössä otetaan huomioon nuoren edun ensisijaisuus.
3. Yhteisöllinen opiskeluhuolto
Yhteisöllisellä opiskeluhuollolla tarkoitetaan opiston toimintakulttuuria ja toimia, joilla edistetään opiskelijoiden oppimista, hyvinvointia, terveyttä, sosiaalista vastuullisuutta, vuorovaikutusta ja osallisuutta sekä opiskeluympäristön terveellisyyttä, turvallisuutta ja esteettömyyttä. Opiston toiminnassa pyritään ennaltaehkäisevään toimintaan terveyden ja turvallisuuden edistämiseksi. Yhteisöllisen opiskeluhuollon toteuttamiseen osallistuu koko opiston henkilökunta ja sitä kautta vastuu oppilaitosyhteisön turvallisuudesta ja muusta hyvinvoinnista on kaikilla oppilaitosyhteisössä työskentelevillä. Maitoisten opistokampukselle laaditaan lukuvuoden alkaessa yhteistyössä opiskelijoiden kanssa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma, jota toteutetaan lukuvuoden aikana.
Luvussa 1 esitetty kaavio kuvaa tuen ja ohjauksen palveluiden kokonaisuutta Jämsän Kristillisessä Kansanopistossa. Kuviosta poiketen Maitoisten opistokampuksella ei ole ns. opistokuraattoria vaan pelkästään hyvinvointialueen kuraattoripalvelut. Opetus- ja ohjaushenkilöstön OOH-tiimin työntekijät toteuttavat yhteisöllistä opiskeluhuoltoa opetussuunnitelman mukaisilla tunneilla, erityisesti ryhmänohjaustunneilla, talon tunneilla, keskustelutunneilla ja teemapäivissä. Näillä tunneilla käsitellään sisäoppilaitoselämään ja oppilaitosviihtyvyyteen liittyviä teemoja, kuten unen ja palautumisen merkitystä, yhteisöllisyyttä ja ryhmäytymistä, järjestyssääntöjä, itsetuntemusta ja sosiaalisia taitoja. Tunnit käsittelevät myös opiskelijahuoltoon liittyviä teemoja, kuten ennaltaehkäisevää päihdetyötä, somekäyttäytymistä, kiusaamista, rasismia, vuorovaikutusta, sukupuolten välistä tasa-arvoa, mielenterveyttä, itsensä johtamista jne.
Opiskelijoille järjestetään Ohjausta yksilöllisesti tai yhteisöllisesti, henkilökohtaisena ohjauksena, ryhmäohjauksen tai vertaisohjauksen sekä näiden yhdistelmänä. Kansanopistoissa yhteisöllinen ohjaus korostuu. Opistoilla on mahdollisuus toteuttaa ohjausta eri muodoin ja toimintatavoin. Ohjausta voidaan toteuttaa tarvittaessa yhteistyössä työelämän kanssa, jolloin siinä voidaan huomioida opiskelijan jatkokoulutus- ja urasuunnitelmia. Opinto-ohjauksella on keskeinen rooli myös työelämäyhteistyössä ja erilaisten koulutusyhteistyömahdollisuuksien toteuttamisessa, kuten oppilaitokseen tutustumisessa. Ohjauksen tehtävänä on tukea opiskelijoita siten, että he voivat onnistua opinnoissaan, motivoituvat jatkamaan opiskelua ja löytävät paikkansa seuraavan koulutusvaiheen opinnoissa. Keskeiset ohjaukselliset tavoitteet kirjataan henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaan.
Ryhmänohjaajat vastaavat oman ryhmänsä pääasiallisesta ohjauksesta opisto-opinnoissa. Ryhmänohjauksessa kiinnitetään huomiota mm. opiskelijoiden perehdyttämiseen opiston toimintaan, opisto-opiskelun menettelytapoihin, opintojen ja aikataulutuksen suunnitteluun ja ryhmähengen luomiseen. Erityisesti opintojen alkuvaiheessa ryhmänohjaajien antaman ohjauksen merkitys on suuri. Myös opinto-ohjaaja, kuraattori ja opiskelijaterveydenhoitaja antavat ohjausta tarpeen mukaan omiin aihepiireihinsä liittyen sekä koulupsykologi opiston aikaisiin opintoihin. Jokainen opettaja antaa oppiainettaan koskevat ainekohtaiset ohjeet opiskelijoilleen. Opiston opinto-ohjaaja antaa sekä ryhmä- että yksilöohjausta erityisesti jatko-opintoihin liittyen. Ryhmänohjaajat seuraavat omien opiskelijoidensa opintojen etenemistä ja poissaoloja kokonaisuutena. Mikäli opiskelija ei suoriudu opinnoistaan riittävällä tavalla, ryhmänohjaaja on hyvissä ajoin yhteydessä opiskelijaan ja huoltajiin. Poissaolojen merkitsemiseen ja selvittämiseen käytetään Wilma-ohjelmistoa. Opettajat merkitsevät poissaolot ja myöhästymiset Wilmaan päivittäin. Wilma-tunnukset jaetaan myös alle 18-vuotiaiden opiskelijoiden huoltajille.
Kaikki opiston opiskelijat kuuluvat opiskelijakuntaan ja johonkin sen 4 toimikunnasta. Opiston opiskelijakunta muodostaa pienoisyhteiskunnan, jonka puitteissa saadaan valmiuksia ja kokemuksia yhteisössä ja yhteiskunnassa toimimisesta sekä lisätään yhteiskunnallista tietämystä, aktiivista kansalaisuutta ja osallisuutta. Opistoneuvosto vastaa opiskelijakunnan toiminnasta. Se on opiskelijoiden ja henkilöstön yhteistyöelin, joka kokoontuu lukuvuoden aikana kahden viikon välein. Opistoneuvostossa ideoidaan opiston yhteisiä tapahtumia ja vapaa-ajan toimintaa opiskelijoiden omien ajatusten pohjalta ja aloitteet viedään tarvittaessa eteenpäin henkilöstön, sekä asian niin vaatiessa, johtokuntaan käsiteltäväksi. Opinto-ohjaaja toimii pienoisyhteiskunnan koordinaattorina. Myös opiston johtokunta valitsee edustajansa opistoneuvostoon. Opistoneuvoston puheenjohtaja pyydetään mukaan lukuvuoden aikaisiin johtokunnan kokouksiin tuomaan opiskelijakunnan terveisiä.
Kaikilla opiskelijoilla on lukuvuoden aikana useita yleistä hyvinvointia ja viihtyisyyttä edistäviä vastuutehtäviä, joihin henkilökunnan jäsenet ohjaavat heitä. Opiston keittiön henkilökunta ohjaa opiskelijoita suurkeittiön tiski- ja messivuoroihin, iltanuoriso-ohjaaja ohjaa opiston päärakennuksen yleisten tilojen iltasiivoukseen ja päivystäjä, siivoojat sekä opettajat ohjaavat asuntoloiden viikkosiivouksiin.
Opetukseen osallistuvalle on annettava jokaisena opiskelupäivänä tarkoituksenmukaisesti järjestetyt ja ohjatut, täysipainoiset maksuttomat ateriat. Ruokailulla tuetaan opiskelijoiden tervettä kasvua ja kehitystä. Opiskelijaruokailun ja opiskelupäivän aikana mahdollisesti tarjottavien välipalojen järjestämisessä otetaan huomioon ruokailun terveydellinen ja sosiaalinen merkitys, ravitsemus- ja tapakasvatuksen tavoitteet sekä ruokailutauon virkistystehtävä. Opiskelijoille annetaan mahdollisuus osallistua ruokailun suunnitteluun ja toteuttamiseen, mikä tukee osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Yhteistyössä opiskelijan, huoltajan ja mahdollisesti opiskelijaterveydenhuollon henkilöstön kanssa sovitaan tukitoimista ja seurannasta opiskelijan yksilöllisissä ravitsemukseen sekä terveyden tai sairauden hoitoon liittyvissä tarpeissa.
Yhteisöllisessä opiskeluhuollossa tehdään aktiivista yhteistyötä huoltajien kanssa ja tuetaan näin opiskelijan oppimisen edellytyksiä, tervettä kehitystä ja hyvinvointia sekä vahvistetaan huoltajien osallisuutta sekä oppilaitosyhteisön hyvinvointia, turvallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Lähtökohtana on avoin ja yhdenvertainen vuorovaikutus sekä keskinäinen kunnioitus. Yhteistyössä huomioidaan myös perheiden moninaisuus ja yksilöllisyys. Huoltajien osaamisen hyödyntäminen oppilaitoksessa vahvistaa toimintakulttuuria. Yhteistyö korostuu koulutuksen nivelvaiheissa, opintojen suunnittelussa ja mahdollista tukea tarvitsevan opiskelijan ohjaamisessa ja tukemisessa.
Oppivelvollisen huoltajan tai muun laillisen edustajan on huolehdittava siitä, että oppivelvollisuus tulee suoritettua. Koulutuksen ylläpitäjän on seurattava oppivelvollisen opintojen edistymistä ja ilmoitettava oppivelvollisen huoltajalle tai muulle lailliselle edustajalle, jos oppivelvollinen ei suorita opintojaan opiskelusuunnitelmansa mukaisesti. Jos oppivelvollinen on aikeissa keskeyttää oppivelvollisuutensa suorittamisen, koulutuksen ylläpitäjän on selvitettävä yhdessä oppivelvollisen ja hänen huoltajansa tai muun laillisen edustajansa kanssa mahdollisuudet suorittaa opintoja muussa oppimisympäristössä tai hakeutua muuhun koulutukseen. Tarvittaessa vaihtoehdot selvitetään yhteistyössä toisen koulutuksen järjestäjän kanssa.
Ensisijaisesti ryhmänohjaajat vastaavat yhteydenpidosta huoltajiin. Opiskelijoiden saapuessa syksyllä ensimmäistä kertaa opistokampukselle järjestetään yhteinen aloitustilaisuus, jossa kerrotaan mm. huoltajien kanssa tehtävästä yhteistyöstä aikatauluineen ja esitellään opistokampuksen henkilökunta. Alkusyksystä järjestetään huoltajille ja opiskelijoille yhteinen kotiväen päivä, jossa käsitellään ajankohtaisten asioiden lisäksi mm. opiskelun ja asuntolaelämän käytänteitä sekä opistolta saatavia ja anottavia tukitoimia. Huoltajat pääsevät tutustumaan opiskelijan opintoihin. Joululomalle lähdettäessä perheet kutsutaan yhteiseen joulujuhlaan. Lukuvuoden päättyessä perheenjäsenet kutsutaan yhteiseen kevätjuhlaan. Huoltajilla on kaikkien näiden kokoontumisten aikana mahdollisuus tavata kahden kesken opiskelijan ryhmänohjaajaa.
Opiskelijat ja alle 18-vuotiaan opiskelijan huoltajat saavat tietoa opintojen edistymisestä Wilmassa. Huoltajat velvoitetaan seuraamaan oman nuorensa opintoja mm. Wilman välityksellä. Opiskelijalle mahdollisesti tulevista järjestyssääntörikkomuksista tai poissaoloista johtuvista seuraamuksista annetaan tieto alle 18-vuotiaan opiskelijan huoltajalle joko suoraan pedagogisen rehtorin lähettämänä tai ryhmänohjaajan välityksellä.
Hausjärven kunta on asettanut paikallisen opiskeluhuollon ohjausryhmän, jonka työhön myös Jämsän Kristillisen Kansanopiston Maitoisten opistokampus osallistuu. Opiskeluhuollon ohjausryhmä vastaa kuntakohtaisen oppilas- ja opiskeluhuollon yleisestä suunnittelusta, kehittämisestä, ohjauksesta ja arvioinnista ennaltaehkäisevästi. Ryhmä kokoontuu syksyllä ja keväällä sekä tarvittaessa useammin. Ryhmä selvittää kunnan oppilas- ja opiskeluhuollolliset tarpeet oppilailta/opiskelijoilta, henkilöstöltä ja huoltajilta. Pedagoginen rehtori edustaa opistoa opiskeluhuollon ohjausryhmässä.
Opiskeluhuollon ohjausryhmän tehtävät:
- vastaa oppilas- ja opiskeluhuollosta esikoulusta lukioon
- vastaa kunta-/hyvinvointialuekohtaisen oppilas- ja opiskelijahuoltosuunnitelman seurannasta, arvioinnista ja kehittämisest
- vastaa oppilas- ja opiskelijahuoltosuunnitelmien tarkistamisesta vuoden sisällä lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman päivittämisest
- tarkistaa erityisen tuen oppilaiden päätösten ja asiakirjojen ajantasaisuuden
- opiskeluhuollon seutukunnallinen yhteistyö
- perehtyy valtakunnallisiin oppilas- ja opiskelijahuollon suuntauksiin ja ohjeisiin sekä tiedottaa tarvittavia toimijoita
- perehtyy kouluterveyskyselyn kunta-/hyvinvointialuekohtaisiin tuloksiin, tiedottaa ja suunnittelee toimenpiteitä
- koulut ja oppilaitokset voivat esittää toiveitaan oppilas- ja opiskelijahuoltoon liittyen opiskeluhuollon ohjausryhmälle
Oppilaitoksen ylläpitäjänä Jämsän Kristillinen Kansanopisto asettaa Maitoisten opistokampukselle oppilaitoskohtaisen opiskeluhuoltoryhmän, joka vastaa opistokampuksen opiskeluhuollon suunnittelusta, kehittämisestä, toteuttamisesta ja arvioinnista. Ryhmää johtaa opistokampuksella pedagoginen rehtori. Ryhmään kuuluvat lisäksi opinto-ohjaaja, kuraattori ja opiskeluhuollon psykologi sekä opiskelijoiden ja huoltajien edustaja. Tarvittaessa kutsutaan mukaan asiantuntijoita (esim. opiskeluterveydenhoitaja, nuorisotyö, poliisi, seurakunnan työntekijä jne.) sekä opiston muuta henkilökuntaa. Oppilaitoskohtainen opiskeluhuoltoryhmä kokoontuu vähintään neljä kertaa lukuvuodessa.
Oppilaitoskohtaisen opiskeluhuoltoryhmän keskeinen tehtävä on oppilaitosyhteisön hyvinvoinnin ja turvallisuuden edistäminen sekä muun yhteisöllisen opiskeluhuollon toteuttaminen, arviointi ja kehittäminen. Opiskeluhuoltoryhmässä käsiteltävät asiat muotoutuvat opiston tarpeiden mukaan. Teemoina voivat olla esim. kiusaaminen, oppituntien työrauha, uni ja palautuminen, mielenterveysongelmat, luvattomat poissaolot, päihteettömyys, opiskelijaryhmien ryhmäytyminen, tasa-arvo, koulun yleinen turvallisuus ja opiskeluhuollon toteutuminen tai muut opetussuunnitelmasta tai oppilaitoksen säännöistä nousevat asiat. Ryhmä suunnittelee toimia ongelmien vähentämiseksi ja toimii opettajien tukena ongelmatilanteissa. Ryhmä tiedottaa koteja käytettävissä olevista opiskeluhuollon palveluista syyslukukauden alussa (Wilman välityksellä ja/tai kotiväen kurssilla).
Opiskeluhuoltoryhmä sopii muistion kirjoittajan. Muistioon kirjataan aika, läsnäolijat, käsitellyt asiat, sovitut toimenpiteet sekä vastuuhenkilöt. Pedagoginen rehtori arkistoi muistion tietosuojatulla tavalla ja tuo sen seuraavaan opiskeluhuoltoryhmään, jotta voidaan tarkistaa sovittujen asioiden toteutuminen. Oppilaitoskohtaisen opiskeluhuoltoryhmän muistiot kootaan omaan kansioon ja säilytetään tietosuojattuna 10 vuotta.
4. Yksilökohtainen opiskeluhuolto
Yksilökohtaisella opiskeluhuollolla tarkoitetaan opiskelijalle annettavia opiskeluterveydenhuollon palveluja, opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalveluja sekä yksittäistä opiskelijaa koskevaa monialaista opiskeluhuoltoa. Yksilökohtaisen opiskeluhuollon tavoitteena on seurata ja edistää opiskelijan kokonaisvaltaista kehitystä, terveyttä, hyvinvointia ja oppimista. Tärkeätä on myös varhaisen tuen turvaaminen ja ongelmien ehkäisy. Opiskelijoiden yksilölliset edellytykset, voimavarat ja tarpeet otetaan huomioon sekä opiskeluhuollon tuen rakentamisessa, että opiston arjessa. Yksilökohtaisessa opiskeluhuollossa otetaan huomioon aikuistuvan nuoren ja täysi-ikäisen opiskelijan kehittyvä itsenäisyys ja oma vastuullisuus.
Yksilökohtainen opiskeluhuolto perustuu aina opiskelijan sekä tarpeen niin vaatiessa huoltajan suostumukseen. Lain mukaan huoltajalla ei ole oikeutta kieltää alaikäistä käyttämästä opiskeluhuollon palveluita. Opiskelijan osallisuus, omat toivomukset ja mielipiteet otetaan huomioon häntä koskevissa toimenpiteissä ja ratkaisuissa hänen ikänsä, kehitystasonsa ja muiden henkilökohtaisten edellytystensä mukaisesti. Alaikäinen ja muu vajaavaltainen voi painavasta syystä kieltää huoltajaansa osallistumasta itseään koskevan opiskeluhuoltoasian käsittelyyn sekä antamasta itseään koskevia salassa pidettäviä opiskeluhuollon tietoja huoltajalleen, jollei se ole selvästi hänen etunsa vastaista. Vuorovaikutus on avointa, kunnioittavaa ja luottamuksellista. Työ järjestetään niin, että opiskelija voi kokea tilanteen kiireettömänä ja hän tulee kuulluksi. Opiskeluhuoltotyössä noudatetaan tietojen luovuttamista ja salassapitoa koskevia säännöksiä.
Asian käsittely yksittäisen opiskelijan tueksi koottavassa monialaisessa asiantuntijaryhmässä, ja ryhmän kokoonpano, perustuu opiskelijan tai tarvittaessa huoltajan suostumukseen. Opiskelijan tai huoltajan yksilöidyllä suullisella tai kirjallisella suostumuksella asian käsittelyyn voi osallistua tarvittavia opiskeluhuollon yhteistyötahoja tai opiskelijan läheisiä. Ryhmän jäsenillä on oikeus pyytää neuvoa opiskelijan asiassa tarpeellisiksi katsomiltaan asiantuntijoilta. Yksittäistä opiskelijaa koskevan asian käsittelystä asiantuntijaryhmässä laaditaan opiskeluhuoltokertomus. Ryhmän vastuuhenkilö kirjaa yksilökohtaisen opiskeluhuollon järjestämiseksi ja toteuttamiseksi välttämättömät tiedot opiskeluhuoltokertomukseen (Wilmassa). Kirjauksia voivat tehdä myös muut asiantuntijaryhmän jäsenet. Kertomus laaditaan jatkuvaan muotoon, joka etenee aikajärjestyksessä.
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki edellyttää, että kertomukseen kirjataan seuraavat asiat:
- yksittäisen opiskelijan nimi, henkilötunnus, kotikunta ja yhteystiedot sekä alaikäisen opiskelijan huoltajan tai muun laillisen edustajan nimi ja yhteystiedot
- kirjauksen päivämäärä sekä kirjauksen tekijä ja hänen ammatti- tai virka-asemansa
- kokoukseen osallistuneet henkilöt ja heidän asemansa
- asian aihe ja vireille panija
- opiskelijan tilanteen selvittämisen aikana toteutetut toimenpiteet kuten arviot, tutkimukset ja selvitykset
- toteutetut toimenpiteet kuten yhteistyö eri tahojen kanssa sekä aiemmat ja nykyiset tukitoimet
- tiedot asian käsittelystä ryhmän kokouksessa, tehdyt päätökset ja niiden toteuttamissuunnitelma
- toteuttamisesta ja seurannasta vastaavat tahot.
Jos sivulliselle annetaan opiskeluhuoltokertomukseen sisältyviä tietoja, asiakirjaan on lisäksi merkittävä mitä tietoja, kenelle sivulliselle ja millä perusteella tietoja on luovutettu. Opiskeluhuoltokertomukset sekä muut opiskeluhuollon tehtävissä laaditut tai saadut yksittäistä opiskelijaa koskevat asiakirjat tallennetaan opiskeluhuoltorekisteriin Wilmassa. Opiskeluhuoltorekisteriin tallennetut tiedot, jotka koskevat yksittäistä opiskelijaa taikka muuta yksityistä henkilöä, ovat salassa pidettäviä. Opiskeluterveydenhuollon henkilöstö ja psykologit kirjaavat yksilökohtaisen opiskeluhuoltotyön säädetysti potilaskertomukseen ja muihin potilasasiakirjoihin. Vastaavasti oppilaitoksen edustaja kirjaa asiakastiedot kuraattorin asiakaskertomukseen.
Opiskelijan yksilökohtaisen opiskeluhuollon järjestämiseen ja toteuttamiseen osallistuvilla on salassapitovelvollisuuden estämättä oikeus saada toisiltaan ja luovuttaa toisilleen sekä opiskeluhuollosta vastaavalle viranomaiselle sellaiset tiedot, jotka ovat välttämättömiä yksilökohtaisen opiskeluhuollon järjestämiseksi ja toteuttamiseksi. Lisäksi heillä on oikeus saada ja luovuttaa toisilleen sekä opiskelijan opettajalle, pedagogiselle rehtorille ja opetuksen järjestäjälle opiskelijan opetuksen asianmukaisen järjestämisen edellyttämät välttämättömät tiedot. Tiedon luovuttaja joutuu harkitsemaan esimerkiksi sitä, onko kysymys sellaisesta tiedosta, joka on välttämätön opiskelijan tai muiden opiskelijoiden turvallisuuden varmistamiseksi. Luovutettava tieto voi koskea muun muassa sellaista opiskelijan sairautta, joka tulee ottaa opetustilanteissa huomioon. Vaikka tiedon luovuttamiselle olisikin edellä todettu lain tarkoittama peruste, yhteistyön ja luottamuksen turvaamiseksi pyritään aina ensisijaisesti hankkimaan opiskelijan tai huoltajan suostumus salassa pidettävän tiedon luovuttamiseen.
Jos opiskelija siirtyy toisen opetuksen ylläpitäjän tai koulutuksen järjestäjän opetukseen tai koulutukseen, aikaisemman opetuksen järjestäjän tai ylläpitäjän on pyydettävä opiskelijan tai tarvittaessa hänen huoltajansa suostumus siihen, että uudelle opetuksen järjestäjälle voidaan siirtää opiskeluhuollon asiakasrekisteristä sellaiset salassa pidettävät tiedot, jotka ovat tarpeellisia opiskeluhuollon jatkuvuuden kannalta. Sen sijaan opetuksen järjestämisen kannalta välttämättömät tiedot toimitetaan salassapidon estämättä viipymättä toiselle opetuksen järjestäjälle tai lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen järjestäjälle. Vastaavat tiedot voidaan antaa myös uuden opetuksen tai koulutuksen järjestäjän pyynnöstä.
Opiskelijaterveydenhoitaja on opiskelijoiden saavutettavissa oppilaitoksessa yhtenä päivänä kahdessa viikossa. Opiskelijat voivat mennä opiskelijaterveydenhoitajan vastaanotolle aikaa varaamatta. Tapaturmatilanteissa ollaan yhteydessä alueen päivystykseen ja toimitaan terveydenhuollon ammattilaisten antamien ohjeiden mukaisesti. Oppilaitoksen voimassa oleva tapaturmavakuutus kattaa myös opiston alueella vapaa-ajalla sattuneiden tapaturmien hoitokulut. Tarvittaessa kuraattori ja päivystävä opettaja ovat opiskelijoiden tukena ajan varaamisessa.
Kuraattori- ja psykologipalvelut (Kanta-Hämeen Hyvinvointialue)
Kaikki oppivelvollisuutta suorittavat opiskelijat ovat oikeutettuja opiskeluhuollon kuraattori- ja psykologipalveluihin (Laki oppilas- ja opiskelijahuoltolain 1 ja 9 §:n muuttamisesta 1225/2020).
Psykologi ja kuraattori tarjoavat ehkäisevää, yhteisöllistä ja yksilökohtaista opiskeluhuollon palvelua. Työn tavoitteena on tukea opiskelijoiden hyvinvointia, myönteistä kehitystä, opiskelua, osallisuutta, sosiaalista vastuullisuutta ja elämänhallintaa yhdessä opiston muun henkilökunnan kanssa.
Psykologin kanssa voi selvittää psyykkiseen terveydentilaan liittyviä huolenaiheita (esim. opiskelustressi, masennus, ahdistuneisuus, syömishäiriöt, ihmissuhdevaikeudet, kriisitilanteet tai yleinen pahan olon tunne). Psykologin työnkuvaan sisältyy psykologiset selvittelyt, tutkimukset ja arvioinnit (esim. oppimisvaikeuksiin liittyvissä kysymyksissä). Kuraattorin kanssa voi keskustella esim. opiskelumotivaatiosta, poissaoloista, perhe-, ystävyys- ja seurustelusuhteisiin liittyvistä huolista, yksinäisyyden tunteesta, elämänhallinnan kysymyksistä, itsenäistymisestä, vapaa-ajan harrastuksista, päihdeteemoista ja taloudelliseen toimeentuloon liittyvistä kysymyksistä. Psykologi ja kuraattori kartoittavat opiskelijan elämäntilannetta ja tuen tarpeita sekä ohjaavat tarvittaessa jatkotutkimuksiin ja –hoitoon. Työtehtäviin kuuluu yhteistyö huoltajien ja opiskelijan muun palveluverkoston kanssa.
Kuraattori- ja psykologipalvelut ovat vapaaehtoisia, luottamuksellisia ja maksuttomia. Opiskelija voi ottaa yhteyttä kuraattoriin tai psykologiin puhelimitse, tekstiviestillä tai sähköpostitse. Palveluun voi hakeutua myös esim. rehtorin, pedagogisen rehtorin, opettajan, opinto-ohjaajan, terveydenhoitajan, huoltajan tai asuntolaohjaajan välityksellä.
Sosiaalitoimen palvelut (lapsiperheiden sosiaalityö ja vammaispalvelut)
Palveluihin kuuluu mm. lapsi- ja perhekohtainen lastensuojelu, jolloin lapsi ja perhe ovat lastensuojelun asiakkaina. Lastensuojelutarpeen selvitys, avohuollon tukitoimet, lapsen kiireellinen sijoitus, huostaanotto, sijaishuollon järjestäminen ja jälkihuolto ovat lapsi- ja perhekohtaista lastensuojelua. Lastensuojelun asiakkaiksi tullaan lastensuojeluilmoituksen kautta, lastensuojelutarpeen arvioimispyynnön kautta tai muutoin, kun lastensuojeluun on saatu tieto lastensuojelutarpeessa olevasta lapsesta. Lastensuojeluntyöntekijät voivat osallistua oppilaitoksessa oppilashuoltoryhmään, kun käsitellään heidän asiakkaitaan.
Perheneuvola on lasten ja nuorten psyykkiseen kasvuun ja kehitykseen (tunne-elämä) sekä mielenterveyden ongelmiin erikoistunut yksikkö. Perheneuvolaan ohjaudutaan yleisimmin vanhempien yhteydenoton kautta. Esimerkiksi opiskelijaterveydenhoitaja tai kuraattori saattaa myös ohjata nuoria arviointikäynneille. Opiskelijan kotipaikkakunnan perheneuvola osallistuu opiskelijakohtaiseen opiskelijahuoltoryhmään silloin kun kyseessä on perheneuvolan asiakkaana oleva opiskelija/perhe tai opiskelijan ohjaamista perheneuvolaan pidetään todennäköisenä. Monet perheneuvolat ovat rajanneet kasvatus- ja perheneuvontapalvelut alle 13-vuotiaille lapsille perheineen, mutta joissakin perheneuvoloissa palveluiden piiriin kuuluvat myös alle 18-vuotiaat nuoret perheineen. Sosiaalihuoltolaki ei rajoita asiakkuutta alle 13-vuotiaisiin.
Erityisasiantuntijat. Opiskeluhuollon tueksi voidaan kutsua erityisasiantuntijoita. Asiantuntijoiden kannanotot huomioidaan opiskeluhuoltotyöskentelyssä. Näitä voivat esimerkiksi olla erikoislääkäri, psykiatrinen sairaanhoitaja, psykoterapeutti, kunnan tai opiskelijan kotikunnan nuorisotyö, etsivä nuorisotyö, puheterapeutti, toimintaterapeutti tai poliisi.
5. Opiskeluympäristön terveys ja turvallisuus
Opiskelijoiden opiskeluympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta ylläpidetään ja edistetään opiston henkilökunnan ja opiskelijoiden palautteen perusteella. Jämsän Kristillisen Kansanopiston Maitoisten opistokampuksella toimii turvallisuustyöryhmä. Turvallisuustyöryhmään kuuluvat rehtori, Maitoisten opistokampuksen pedagoginen rehtori, opetushenkilöstön keskuudestaan valitsema edustaja sekä opistokampuksen opiskelijoiden edustaja ja vuokranantajan (SRK) edustaja. Työryhmä selvittää lukuvuoden aikana opiskelijoiden kokemaa turvallisuutta sekä ryhtyy tarvittaviin toimenpiteisiin turvallisuuden lisäämiseksi. Työryhmän tehtävänä on myös Maitoisten opistokampuksen pelastusorganisaationa ja kriisiryhmänä toimiminen. Kuraattori kuuluu kriisiryhmään niissä tilanteissa, kun kriisi koskee opiskelijoita. Työryhmä osallistuu työsuojelutarkastuksiin ja palotarkastuksiin sekä suorittaa vuosittaisen sisäisen turvallisuusauditoinnin ja riskien arvioinnin. Työryhmä vastaa kriisiohjeiden ja pelastussuunnitelman päivityksestä ja henkilökunnan kouluttamisesta kriisitilanteita varten. Työryhmä kokoontuu säännöllisesti kaksi kertaa kevätkaudella ja kaksi kertaa syyskaudella sekä tarvittaessa useamminkin. Opiston opiskelu- ja asuntolatiloissa tehdään säännöllisesti kuntotarkastuksia. Opiskelijoille pidetään heti alkusyksystä käyttö- ja turvallisuuskoulutus asuntolaelämiseen liittyen. Opiskelijoille ja henkilökunnalle järjestetään vuosittain poistumis- ja suojautumisharjoitukset.
Jämsän Kristillisellä Kansanopistolla on voimassa oleva kriisitoimintamalli äkillisiä kriisitilanteita varten. Kriisitoimintamallissa on kiinnitetty erityistä huomiota toimenpiteisiin, joilla henkilökunta voi tukea opiskelijoita kriisitilanteissa. Kriisitoimintamalli sisältää myös taustatietoa kriiseistä ja henkisestä tuesta, toimenpiteet kriisivalmiuden ylläpitämiseksi sekä tiedottamisen kriisitilanteessa. Kriisitoimintamalli ja pelastussuunnitelma ovat kaikkien henkilökunnan jäsenten löydettävissä sähköisenä versiona opiston IMS-järjestelmästä.
Tapaturmia ehkäistään kartoittamalla riskit ja vaaranpaikat mm. sisätiloissa, opistokampuksen piha-alueilla ja asuntoloissa. Henkilökunta huolehtii havaittujen riskien minimoimisesta sekä kirjaa havaitsemansa riskit IMS-järjestelmässä olevaan riskiraporttiin. Turvallisuustyöryhmä käy kokouksessaan läpi riskiraportit ja varmistaa, että riskit on joko poistettu tai niiden vaikutukset on minimoitu. Mikäli opiskelijaryhmä poistuu opistokampuksen alueelta osana opetusta, opettaja laatii etukäteen turvallisuusasiakirjan, jossa arvioidaan riskit sekä määritellään toimenpiteet niiden ehkäisemiseksi. Opistokampuksen pedagoginen rehtori hyväksyy turvallisuusasiakirjan.
Opettajille, ohjaajille ja opistokampuksen muulle henkilökunnalle järjestetään ensiapukoulutusta. Opistokampuksella on ensiaputarvikkeet päivystäjän huoneessa ja korkeamman riskin tiloissa (keittiö). Ensiapukaapin sisällöstä vastaa vuokranantaja (SRK). Pienten naarmujen ja haavojen tai pienten tapaturmien hoidossa noudatetaan normaaleja itsehoito-ohjeita. Jos tarve vaatii eikä opiskelijaterveydenhoitaja ole talossa, opiskelija ohjataan terveyskeskukseen tai päivystykseen.
Tapaturman tai sairaustapauksen sattuessa ollaan yhteydessä opiskelijan huoltajaan ensisijaisesti opiskelijan omasta, ja hänen kanssaan niin sovittaessa, henkilökunnan toimesta. Opistolla on opiskelijoille vakuutus, joka korvaa opiston toiminnassa tapaturmasta aiheutuneet hoitokulut. Oppilaitoksen ulkopuolista hoitoa vaatineesta tapaturmasta tehdään aina ilmoitus toimistoon.
Oppilaitoksen oppimisympäristön tulee tukea opiskelijan oppimista ja kasvua ja sen on oltava fyysisesti, psyykkisesti ja sosiaalisesti opiskelijalle turvallinen. Oppilaitoksen järjestyssäännöt sekä lainsäädäntö on laadittu tukemaan tätä tavoitetta. Oppilaitoksessa tehdään häirintää, kiusaamista ja väkivaltaa ehkäisevää työtä viikoittain teemapäivissä, ryhmänohjaustunneilla sekä talon tunneilla. Opiskelijoiden itsetuntemusta, onnistunutta vuorovaikutusta ja ryhmäytymistä lisäävät aiheet näkyvät oppilaitoksen opetus-suunnitelmassa, mutta tarvittaessa niitä voidaan kohdentaa jokaisen vuosikurssin erityistarpeiden perusteella.
Oppilaitoksen jokaisen työntekijän velvollisuus on puuttua näkemäänsä ja kuulemaansa kiusaamiseen. Tilanteen selvittely on opetus- ja opiskelijahuoltohenkilöstön vastuulla. Muissa työtehtävissä olevat ilmoittavat kiusaamistilanteista heille. Kiusaamistilanteen nähnyt tai kuullut opettaja voi selvittää tilannetta itse tai ryhmänohjaajan kanssa. Ryhmänohjaajalle pitää aina mennä tieto kiusaamistilanteista ja niiden selvittelyistä. Tarvittaessa otetaan yhteys kuraattoriin, opinto-ohjaajaan tai muuhun opiskelijahuoltoryhmän jäseneen. Tarvittaessa asiaa varteen perustetaan monialainen asiantuntijaryhmä tai asiaa käsitellään yhteisöllisessä opiskeluhuoltoryhmässä, jos kiusaaminen koskettaa koko opiskelijakuntaa. Erityisen vaikeissa tapauksissa voidaan myös konsultoida oppilaitoksen ulkopuolisia asiantuntijoita (kuten psykologi tai psykiatrinen sairaanhoitaja).
Kun saadaan tieto kiusaamisesta, kuullaan ensin kahden kesken kiusatuksi joutunutta ja sen jälkeen kiusaajaa/kiusaajia. Kun kaikkia on kuultu erikseen, kutsutaan heidät yhdessä paikalle. Sovitaan asia ja tehdään sopimus kiusaamisen loppumisesta. Ryhmänohjaaja ilmoittaa asiasta alle 18-vuotiaiden opiskelijoiden huoltajille.
Jos kiusaaminen sopimuksesta huolimatta jatkuu, seuraavassa palaverissa asianomaisten lisäksi on mukana kaksi aikuista (opettaja/ryhmänohjaaja sekä oppilaitoskohtaisen opiskeluhuoltoryhmän jäsen). Kiusaamistilanne käydään uudelleen läpi, tehdään sopimus kiusaamisen loppumisesta ja asian seurannasta. Sovitut asiat kirjataan muistioon, jonka allekirjoittavat kaikki palaverissa läsnä olevat. Muistio lähetetään tiedoksi sekä alle 18-vuotiaiden opiskelijoiden kotiin, että pedagogiselle rehtorille.
Jos kiusaaminen edelleen jatkuu, seuraavassa palaverissa on koolla em. henkilöiden lisäksi pedagoginen rehtori ja alle 18-vuotiaan opiskelijan vanhemmat. Riippuen tilanteen vakavuudesta pedagoginen rehtori puhuttelee ja nuhtelee opiskelijan ja/tai antaa kirjallisen varoituksen. Kirjallinen varoitus merkitsee sitä, että opiskelija on vaarassa tulla erotetuksi, jos hänen käytöksensä ei muutu. Lisäksi kartoitetaan kiusaajan opiskelijahuollon tuen tarve, mm. kuraattorin selvittelyt, nuorisopsykiatrinen apu jne.
Vakavissa tapauksissa ja pitkään jatkuneen kiusaamisen selvittelyssä otetaan yhteys poliisiin. Kiusaaminen on väkivaltaa ja väkivalta on rikos (Suomen perustuslaki). Kiusaamiseen ja väkivaltaan voi syyllistyä myös oppilaitoksen työntekijä. Opiskelija ei välttämättä uskalla puhua asiasta opistossa. Siksi koteja tulee kannustaa ottamaan yhteyttä opistoon heti, kun nuoren koulunkäynnissä on pulmia.
Opistokampus on päihteetön ja savuton. Terveellisten elämäntapojen korostaminen ja niihin ohjaaminen on esillä opiston toiminnan kaikilla tasoilla joka vuosi (järjestyssäännöt, mahdolliset teemapäivät, talon tunnit, liikuntatuntien ja muiden oppituntien sisällöt, koko henkilökunnan toteuttama kasvatustyö). Opistossa pääpaino erilaisten päihteiden käytön osalta on ennaltaehkäisevässä työssä. Päihteiden, huumaavien aineiden ja niiden käyttöön liittyvien välineiden hallussapito, myynti, käyttäminen ja niiden vaikutuksen alaisena oleminen oppilaitoksen alueella on ehdottomasti kielletty. Kielto koskee myös vieraita. Tupakkalaki kieltää tupakoinnin, mukaan lukien sähkötupakan käytön ja nuuskan käytön oppilaitoskäytössä olevalla alueella kaikenikäisiltä sekä tupakkatuotteiden hallussapidon alle 18-vuotiailta. Opisto on ilmoitusvelvollinen poliisille, joka voi antaa sakkorangaistuksen tupakoinnista.
Jos epäillään opiskelijoiden käyttävän päihteitä/huumeita, hänet ohjataan opiskelijaterveydenhoitajalle. Opiskelijaterveydenhoitaja selvittää tarvittaessa alkoholin käyttöä kyselyllä. Huumeiden käytöstä epäilty lähetetään terveyskeskukseen. Päihtyneenä opistossa esiintyvä opiskelija ohjataan pedagogisen rehtorin luo. Pedagoginen rehtori kutsuu mukaan toisen aikuisen (ensisijaisesti opiskeluhuoltoryhmän jäsen). Jos opiskelijaterveydenhoitaja on paikalla, hän arvioi opiskelijan kunnon (puhallutus opiskelijan suostumuksella tai opiskelija toimitetaan terveyskeskukseen verikokeeseen). Tästä ilmoitetaan aina huoltajille. Jatkotyöskentelyyn kuuluu asian käsittely opiskelijan, huoltajien ja mahdollisesti muiden opiston opiskelijoiden kanssa sekä ilmoitus lastensuojelulle (kriisitoimintamallissa yksityiskohtaisemmat ohjeet).
Jos epäillään opiskelijan olevan huumeiden vaikutuksen alaisena opistossa, opiskelija ohjataan opiskelijaterveydenhoitajalle/terveyskeskukseen, missä pyritään epäilys todentamaan ja asiasta ilmoitetaan huoltajalle.
Tilanteissa, joissa opiskelija tai joku muu uhkaa väkivallalla tai käyttäytyy väkivaltaisesti, ollaan yhteydessä poliisiin. Myös muissa rikoksiin liittyvissä tapauksissa kuten ilkivalta, ulkopuoliset häiriköt, perheväkivalta tai seksuaalirikokset, ollaan yhteydessä poliisiin. Opiskelijan kotipaikkakunnan sosiaalityön kanssa tehdään yhteistyötä ja heitä konsultoidaan opiskelijakohtaisen tarpeen mukaan (esim. lastensuojelu, perheneuvolapalvelut). Nuorisotyön ja etsivän nuorisotyön kanssa tehdään yhteistyötä opiskelijan siirtymissä seuraavaan oppilaitokseen tai esimerkiksi opiskelijan keskeyttäessä opinnot. Etsivä nuorisotyö ja sen kautta saatavat palvelut ovat esillä myös opistovuoden aikana esimerkiksi teemapäivien yhteydessä.
6. Opiskeluhuoltosuunnitelman toteuttaminen ja seuranta
Vuosittain selvitetään opiskelijoiden näkemyksiä oppilaitoksen toiminnasta sekä opiskeluhuoltoon liittyvien palveluiden saatavuudesta ja toiminnasta. Seurannasta vastaa opistokampuksen pedagoginen rehtori. Opistovuoden lopussa tehtävästä palautekyselystä saadaan tietoa opiskelijoiden antamasta arvioista koskien esimerkiksi tukitoimien toteutumisesta, yleisestä viihtyvyydestä, arvioinnista, tasa-arvon toteutumisesta sekä muista fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen ympäristöön liittyvistä asioista. Opiskeluvuoden aikaiset poissaolotilastot kertovat omalta osaltaan opiskelijoiden tilanteesta. Kyselyn tulokset käydään läpi vuosittain yhdessä koko oppilaitoksen henkilökunnan kanssa. Tuloksista tiedotetaan ja niitä käsitellään tarpeen mukaan kunta-/hyvinvointialuekohtaisessa opiskeluhuollon ohjausryhmässä.
Ryhmänohjaajat kartoittavat opiskeluryhmien hyvinvointia esimerkiksi ryhmänohjaustunneilla toteutettavilla kyselyillä ja ryhmäkeskusteluilla. Opiskelijoiden hyvinvoinnista ja tuen tarpeesta saadaan tietoa myös säännöllisesti toteutettavilla ryhmänohjaajan keskusteluilla. Iltanuoriso-ohjaaja vastaa vapaa-ajan toiminnasta. Huolen syntyessä keskustellaan opiskelijan kanssa ja tarvittaessa voidaan kutsua koolle yksilöllinen opiskeluhuoltoryhmä.
Opiskeluhuoltosuunnitelma on koko henkilökunnan saatavilla sähköisessä muodossa. Uusia työntekijöitä tiedotetaan ja perehdytetään opiskeluhuoltosuunnitelmaan työsuhteen alussa. Johtokunnan hyväksymä opiskeluhuoltosuunnitelma on luettavissa oppilaitoksen kotisivuilla, osoitteessa www.jamsanopisto.fi
Opiskeluhuollon palveluista tiedotetaan huoltajia lukuvuoden alussa Wilman kautta, opistovuoden aloitustilaisuudessa ja/tai kotiväen päivässä. Vastuu tiedottamisesta on pedagogisella rehtorilla. Opiskeluhuoltosuunnitelma on yhteistyö- ja viranomaistahojen luettavissa opiston verkkosivuilla. Toimintaohjeet kriisitilanteissa tiedottamiseen löytyy kriisitoimintamallista. Tiedotusvastaava kriisitilanteissa on opistokampuksen pedagoginen rehtori tai hänen sijaisensa.
Liite A. Oppivelvollisen nuoren polku Maitoisissa kansanopiston oppivelvollisuuskoulutuksen näkökulmasta
Opiskeluhuolto
Opiskeluhuolto koostuu koulutuksen järjestäjän opetussuunnitelman mukaisesta opiskeluhuollosta ja opiskeluhuollon palveluista, joita ovat psykologi- ja kuraattoripalvelut sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palvelut. (Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki 1287/2013, 3§.) www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20131287 Kaikki oppivelvollisuutta suorittavat opiskelijat ovat oikeutettuja opiskeluhuollon palveluihin 1.8.2021 alkaen. Samalla myös oppilaitoksen sijaintikunnan velvollisuus järjestää opiskeluhuollon 2 psykologi- ja kuraattoripalveluita laajenee. (Laki oppilas- ja opiskelijahuoltolain 1 ja 9 §:n muuttamisesta 1225/2020.)
Oppilas- ja opiskelijahuollon terveydenhoitajat, koululääkärit, psykologit ja kuraattorit tekevät ennaltaehkäisevää, yhteisöllistä ja yksilökohtaista palvelutyötä, jonka tavoitteena on edistää oppimista, fyysistä ja psyykkistä terveyttä sekä sosiaalista hyvinvointia. Nuoret/huoltajat voivat ottaa yhteyttä oman koulun/oppilaitoksen työntekijöihin kaikenlaisissa asioissa. Tarjolla on arviointi-, ohjaus-, neuvonta-, tuki-, konsultaatio-, suunnittelu- ja tutkimuspalveluja. Ne ovat vapaaehtoisia ja luottamuksellisia. Yhteistyötä tehdään tarpeen mukaan koulun/oppilaitoksen henkilökunnan ja muun palveluverkoston kanssa (esim. lapsiperheiden sosiaalityö, etsivä nuorisotyö ja nuorisopsykiatrian poliklinikka).
Etsivä nuorisotyö
Etsivän nuorisotyön tehtävänä on tavoittaa tuen tarpeessa oleva nuori ja auttaa häntä sellaisten palvelujen ja muun tuen piiriin, joilla edistetään hänen kasvuaan, itsenäistymistään, osallisuuttaan yhteiskuntaan ja muuta elämänhallintaansa sekä pääsyään koulutukseen ja työmarkkinoille. Etsivä nuorisotyö perustuu nuoren vapaaehtoisuuteen ja nuoren kanssa tehtävään yhteistyöhön. (Nuorisolaki 10§, 21.12.2016/1285 ja 30.12.2020/1232)
Nuorten työpajatoiminta/ LuovaStartti
Nuorten työpajatoiminnan tehtävänä on valmennuksen avulla parantaa nuoren valmiuksia päästä koulutukseen, suorittaa koulutus loppuun ja päästä avoimille työmarkkinoille tai muuhun tarvitsemaansa palveluun. Työpajatoiminnan tarkoituksena on parantaa nuoren elämänhallintataitoja sekä edistää hänen kasvuaan, itsenäistymistään ja osallisuutta yhteiskuntaan. Työpajalla tehdään nuorelle henkilökohtainen valmennussuunnitelma yhdessä nuoren kanssa. (Nuorisolaki 13§, 21.12.2016/1285 ja 30.12.2020/1232) Startti on matalan kynnyksen kohdennettua ryhmätoimintaa17-28-vuotiaille. LuovallaStartilla tuetaan nuorta löytämään omia voimavaroja ja vahvuuksia sekä vahvistetaan itsetuntemusta, jotta oman elämän haltuunotto olisi mahdollista. Painopiste on elämänhallinnassa, erilaisten asioiden kokeilemisessa sekä rutiinien löytämisessä elämään. https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2016/20161285#a30.12.2020-1232
Sosiaalityö
Lapsiperheiden sosiaalityö Sosiaalihuoltolain tarkoituksena on edistää ja ylläpitää kunnan asukkaiden hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta. Sosiaalihuollon toimin vaikutetaan kuntalaisten sosiaaliseen hyvinvointiin ja turvallisuuteen sekä toimintakykyyn ja osallisuuteen. Sosiaalityön palvelut on jaettu aikuissosiaalityöhön ja lapsiperheiden sosiaalityöhön. Lapsiperheiden sosiaalityön tavoitteena on edistää lapsen hyvinvointia ja kehitystä. Se tukee vanhempia, huoltajia ja muita lapsen hoidosta ja kasvatuksesta vastaavia henkilöitä lapsen kasvatustyössä ja huolenpidossa.
Sosiaalityöllä on velvoite edistää niitä rakenteita, jotka tukevat lasten ja nuorten hyvinvointia. Tiivis yhteistyö sivistystoimen toimijoiden kanssa antaa mahdollisuuden kehittää yhdessä tukitoimia. Palvelutarpeen arvio: Lapsesta/nuoresta ilmaistun huolen jälkeen aloitetaan lapsen ja perheen osalta palvelutarpeen arvio. Tämä palvelutarpeen arvio on selvitys lapsen tilanteesta ja siinä mietitään mahdolliset tuen tarpeet. Tukitoimet voidaan kohdistaa joko lapseen/nuoreen tai koko perheeseen. Nämä tukitoimien sisällöt suunnitellaan yhdessä perheen kanssa.
Sosiaalihuoltolain mukainen asiakkuus alkaa huoli-ilmoituksesta. Jos palvelutarpeen arvion jälkeen todetaan, että lapsi/nuori tarvitsee vielä tukitoimia, jatkuu hänellä sosiaalihuollon asiakkuus. Asiakkuuden aikana sosiaalihuoltolain mukaisina tukitoimina voidaan tarjota – sosiaalityöntekijän tukea, – sosiaaliohjaajan tukea, – perhetyötä tai tukihenkilötyötä, – kotipalvelua, – perheneuvolan palveluja, – mielenterveystyötä, – päihdetyötä sekä – lapsen ja vanhemman välisten tapaamisten valvontaa.
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014, 5 §:ssä sanotaan ”Kaikissa sosiaalihuollon toimissa, jotka koskevat lasta, on ensisijaisesti otettava huomioon lapsen etu. Lasten kohdalla on 4 §:ssä mainittujen asioiden lisäksi 4 kiinnitettävä erityistä huomiota siihen, miten eri toimenpidevaihtoehdot ja ratkaisut parhaiten turvaavat: 1) tasapainoisen kehityksen ja hyvinvoinnin; 2) mahdollisuuden saada ymmärtämystä sekä iän ja kehitystason mukaisen huolenpidon; 3) turvallisen kasvuympäristön ja ruumiillisen sekä henkisen koskemattomuuden; 4) itsenäistymisen ja kasvamisen vastuullisuuteen. Jos sosiaalihuollon asiakkuus tukitoimineet ei riitä turvaamaan lapsen kasvua ja kehitystä, voidaan lapsi ottaa lastensuojelun asiakkuuteen. Avohuollon tukitoimina voidaan myös tarjota yllä mainittuja tukitoimia ja niiden lisäksi myös avohuollon sijoitusta. Avohuollon sijoituksella voidaan tukea mm. koulunkäyntiä. Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
Lomake 1 Suostumus opiskeluhuollon palveluihin
Linkki PDF-tiedostoon: Lomake 1 Suostumus opiskeluhuollon palveluihin
Lomake 2 Opiskeluhuollon kertomus
Linkki PDF-tiedostoon: Lomake 2 Opiskeluhuollon kertomus
Lomake 3 Muistio kiusaamistilanteen selvittelystä
Linkki PDF-tiedostoon: Lomake 3 Muistio kiusaamistilanteen selvittelystä