Yhteishaku 2026

Näin haet opistoon

1. Täytä Yhteishaun hakulomake.

2. Täytä lisätietolomake Wilmassa ja toimita tarvittavat todistukset.

3. Hakukohteesta riippuen osallistu mahdolliseen etähaastatteluun ja palauta mahdolliset ennakkotehtävät.

4. Odota Yhteishaun tuloksia.

5. Vastaanota tarjottu opiskelupaikka Opintopolku-palvelussa.

Tarkemmat ohjeet löytyvät jäljempää tältä sivulta.

HUOM! Kansainvälisyyslinjalle sekä ruotsalaisille ja norjalaisille hakijoille on oma hakumenettelynsä, josta lisää tietoja alempana.

Hakuaika ja hakumenettely oppivelvollisuuslinjoille

Haku Jämsän Kristillisen Kansanopiston oppivelvollisille tarkoitettuihin Opistovuosi- koulutuksiin tapahtuu Yhteishaun kautta. Kevään 2026 yhteishaku perusopetuksen jälkeiseen, syksyllä 2026 alkavaan koulutukseen tapahtuu aikavälillä 17.2.2026 klo 8 – 17.3.2026 klo 15. Sähköisen hakemuksen on oltava tallennettuna viimeistään 17.3.2026 kello 15.00. Koulutuksen järjestäjät ilmoittavat opiskelijaksi ottamisesta hakijoille aikaisintaan 11.6.2026. Hakijan on ilmoitettava opiskelupaikan vastaanottamisesta koulutuksen järjestäjälle viimeistään 25.6.2026. Varasijat ovat voimassa 14.8.2026 asti.
 
Jämsän opistokampuksen linjoihin voit tutustua kohdassa ”Linjat Jämsän opistokampuksella”. Tarkempaa tietoa linjoille hakemisesta sisältävä Hakuopas 2026-2027 päivitetään nettisivuille viimeistään marraskuussa 2025. Maitoisten opistokampuksen linjat varmistuvat marraskuussa 2025.

Ennakkotehtävät

Useissa hakukohteissa on ennakkotehtävä (video). Ohjeet ennakkotehtäviin julkaistaan hakuoppaassa ja tällä sivulla.

Harkintaan perustuva valinta

Jos haetaan harkintaan perustuvassa valinnassa, tulee tästä ilmoittaa Wilmassa täytettävällä lisätietolomakkeella (linkki ylhäällä) ja toimittaa asiantuntijalausunnot, joihin halutaan vedota (oppimisvaikeudet, sosiaaliset syyt, koulutodistusten puuttuminen, todistusten vertailuvaikeudet, riittämätön kielitaito). Lausunnot toimitetaan joko Wilman kautta tai postitse osoitteeseen: Jämsän Kr. Kansanopisto, pedagoginen rehtori Ilkka Majuri, Ruotsulantie 42, 42100 Jämsä.

Kansainvälisyyslinjalle hakeminen

Ei-oppivelvollisille tarkoitetun Kansainvälisyyslinjan hakuaika Suomessa asuville hakijoille ilmoitetaan tällä sivulla ja hakuoppaassa myöhemmin. Hakulomake löytyy täältä

Ansöker du från Sverige eller Norge?

Om du bor i Sverige eller i Norge, sker ansökningen via SFC. Vänligen mejla till ansokan@fridsforening.se och be ansökan skickas till dig.

Jos asut Ruotsissa tai Norjassa, hakeminen tapahtuu SFC:n kautta. Pyydämme lähettämään sähköpostiviestin osoitteeseen ansokan@fridsforening.se ja pyytämään hakulomakkeen sieltä.

Hakukohteet

Oppivelvollisuuskoulutukseen piiriin kuuluvat seuraavat Opistovuosi-linjat:

Jämsän opistokampus

    • Viestinnän Opistovuosi
    • Matematiikan ja luonnontieteen Opistovuosi
    • Kotitalouden Opistovuosi
    • Teknisen työn Opistovuosi
    • Musiikin Opistovuosi
    • Kielten ja kulttuurien Opistovuosi
    • Yrittäjyystaitojen Opistovuosi
 

Maitoisten opistokampus

    • Digitaalisen suunnittelun ja luovuuden Opistovuosi
    • Kasvatus- ja ohjausalan Opistovuosi
    • Luonto- ja erätaitojen Opistovuosi
    • Yrittäjyystaitojen ja palveluiden Opistovuosi
  •  
  • Huom! Maitoisten kampuksen hakukohteet vahvistetaan marraskuussa 2025. 
 
Lisäksi Jämsän opistokampuksella Kansainvälisyyslinja ei-oppivelvollisille ja kansainvälisille hakijoille.
Tarkemmat kuvaukset linjoista löytyvät täältä:

Vanha hakuopas

Tarkemmat tiedot opistoon hakemisesta sekä vastaukset usein kysytyihin kysymyksiin löytyvät hakuoppaastamme: Hakuopas lukuvuodelle 2025-2026

Vanhat opiskelijavalintakriteerit lukuvuodelle 2025-2026, Jämsän opistokampus

A: Opistokelpoisuuden ja koulutuksen kohderyhmään kuulumisen selvittäminen yhteisten kysymysten avulla (0-6 p)

Vastataan sähköisellä lomakkeella täällä.

B: Linjakohtaiset kriteerit

Linjalle voidaan valita korkeintaan kaksi hakijaa harkinnanvaraisessa haussa.

  1. Opistokelpoisuuden ja koulutuksen kohderyhmään kuulumisen selvittäminen yhteisten kysymysten avulla (0-6 p)
  2. Linjakohtaisen motivaation, harrastuneisuuden ja suuntautuneisuuden selvittäminen linjakohtaisten kysymysten avulla (0–11 p):
  • Oletko toiminut harrastusryhmän / kerhon ohjaajana, isosena, oppilaskunnassa, nuorisovaltuustossa tai muussa hyviä viestintä- ja vuorovaikutustaitoja tai esiintymistaitoa vaativassa tehtävässä tai harrastuksessa? (0-3 p)
  • Mitkä ovat vahvuutesi viestijänä? (0-3 p)
  • Miten haluaisit kehittyä kirjoittajana? (0-2 p)
  • Mitä muita viestinnän osa-alueita haluaisit kehittää Viestinnän opistovuosi -linjalla? (0-3 p)
  1. Linjakohtaisen motivaation ja suuntautuneisuuden selvittäminen linjakohtaisen erillisen ennakkotehtävän avulla (0-5 p)

Ennakkotehtävä:

  • Kuvaa video, jossa esittelet kaksi erilaista viestintään liittyvää omaa tuotostasi. Esittelemäsi tuotokset voivat olla muun muassa kuva, kuvitus, video, äänimateriaalia tai teksti.
  • Kerro videolla sanallisesti myös, miten motivaatiosi näkyisi konkreettisesti opiskelussasi.
  • Kuvaile sanallisesti, mitä hyötyä uskot viestinnän opinnoista olevan sinulle tulevaisuudessa.

Videon kesto on 3 minuuttia. Video arvioidaan sisältönsä perusteella sen mukaan, miten se täyttää tehtävänannon. Videon teknistä toteutusta ei arvioida.

Linjalle voidaan valita korkeintaan kaksi hakijaa harkinnanvaraisessa haussa.

  1. Opistokelpoisuuden ja koulutuksen kohderyhmään kuulumisen selvittäminen yhteisten kysymysten avulla (0-6 p)
  2. Minimivaatimus 1: matematiikan arvosanan oltava vähintään 8 peruskoulun 8. luokan todistuksessa.
  3. Minimivaatimus 2: biologian, fysiikan tai kemian arvosanoista vähintään yhden aineen arvosanan oltava vähintään 8 peruskoulun 8. luokan todistuksessa.
  4. Motivaation, harrastuneisuuden ja suuntautuneisuuden arvioiminen linjakohtaisten kysymysten avulla: (0-16 p)
  • Miksi olet kiinnostunut opiskelusta juuri luonnontieteen linjalla? Mitkä Luonnontieteen opistovuosi -linjalla opiskeltavat asiat sinua kiinnostavat ja miksi? (0-8 p)
  • Miten Luonnontieteen opistovuosi -linjalle tärkeät aihepiirit ovat konkreettisesti näkyneet elämässäsi ja esimerkiksi harrastuneisuudessasi? (0-4 p)
  • Millä tavoin uskot Luonnontieteen opistovuosi -linjan opintojen tukevan sinua opiston jälkeisissä jatko-opinnoissasi? (0-4 p)

Linjalle voidaan valita korkeintaan kaksi hakijaa harkinnanvaraisessa haussa.

  1. Opistokelpoisuuden ja koulutuksen kohderyhmään kuulumisen selvittäminen yhteisten kysymysten avulla (0-6 p)
  2. Linjakohtaisen motivaation, harrastuneisuuden ja suuntautuneisuuden selvittäminen linjakohtaisten kysymysten avulla (0–16 p):
  • Miten harrastuneisuus/aktiivisuus kotitalouden alalla on näkynyt elämässäsi? (0-5 p)
  • Mitkä ovat vahvuutesi kotitalouden töissä (0-3 p)
  • Mitä haluaisit oppia ja miten uskot kehittyväsi kotitalouden opistovuoden aikana? (0-5 p)
  • Miksi haet juuri Kotitalouden Opistovuosi -linjalle?  (0-3 p)

Linjalle voidaan valita korkeintaan kaksi hakijaa harkinnanvaraisessa haussa.

  1. Opistokelpoisuuden ja koulutuksen kohderyhmään kuulumisen selvittäminen yhteisten kysymysten avulla (0-6 p)
  2. Seitsemännen luokan koulutodistuksen kuvaamataidon arvosana tai arvosanojen keskiarvo (0-2 p)

9-10 = 2 p

8 = 1 p

7 = 0 p

  1. Seitsemännen luokan koulutodistuksen käsityön arvosana (0-5 p)

9-10= 5 p

8 = 4 p

7 = 3 p

6 = 2 p

5 = 1 p

  1. Linjakohtaisen motivaation, harrastuneisuuden ja suuntautuneisuuden selvittäminen linjakohtaisten kysymysten avulla (0–9 p)
  • Mitkä ovat henkilökohtaiset ominaisuudet / vahvuutesi teknisissä töissä? (0-2 p)
  • Miksi haet juuri Teknisen työn Opistovuosi -linjalle?  (0-2 p)
  • Mitkä suunnitelmat sinulla on opintovuoden jälkeen? (0-1 p)
  • Tee video noin 2 min, jossa kerrot oman cv:n (ansioluettelon) tekniselle linjalle (Mitä olet tehnyt? korjannut? rakentanut? suunnitellut? maalannut? jne. koulussa, kotona, kerhossa ja kuinka kauan olet tehnyt kyseisiä asioita?) Voisit kuvata esitykseen tehtyjä töitäsi ja kertoa niistä. Videon teknistä toteutusta ei arvioida. (0-4 p)

Linjalle voidaan valita korkeintaan kaksi hakijaa harkinnanvaraisessa haussa.

  1. Opistokelpoisuuden ja koulutuksen kohderyhmään kuulumisen selvittäminen yhteisten kysymysten avulla (0–6 p)
  2. Todistukset aikaisemmista instrumentti- sekä musiikin hahmotusaineista (0–8 p)
    a. Instrumenttiopinnot (pääaine, sivuaine) (0–5 p)
    b.Musiikin hahmotusaineet (0–3 p)
  3. Linjakohtaisen motivaation ja suuntautuneisuuden selvittäminen haastattelun ja erillisen tehtävän (videon) perusteella (0–8 p)
    a.Haastattelu: (0-4 p)
  • Oletko säestänyt seuroissa tai esimerkiksi raamattuluokassa? Kuinka kauan? (0–2 p)
  • Oletko laulanut kuorossa? Missä kuorossa ja kuinka kauan? (0–1 p)
  • Miten uskot kehittyväsi musiikillisesti opistovuoden aikana? (0–1 p)

    b. Videotehtävä: (0–4 p)

Lähetetään ohjeineen keväällä hakijan sähköpostiin

Linjalle voidaan valita korkeintaan kaksi hakijaa harkinnanvaraisessa haussa.

  1. Opistokelpoisuuden ja koulutuksen kohderyhmään kuulumisen selvittäminen yhteisten kysymysten avulla (0-6 p)
  2. Minimivaatimus: sekä englannin että ruotsin kielestä kahdeksannen luokan kevättodistuksen arvosana vähintään 8.
  3. Valinnaiset kielet (0-2 p): yhden valinnaisen kielen opiskelu vähintään 1 vuoden ajan = 1 p. / kieli. Maksimimäärä 2 p. Esim. jos on opiskellut 2 kieltä kumpaakin vähintään vuoden, saa maksimimäärän eli 2 pistettä.
  4. Englannin kielen käyttäminen haastattelutilanteessa (0-3 p)
  5. Linjakohtaisen motivaation, harrastuneisuuden ja suuntautuneisuuden selvittäminen linjakohtaisten kysymysten avulla (0-11 p):
  • Oletko käynyt koulua ulkomailla tai osallistunut koulun vaihto-ohjelmaan (0-1 p) tai osallistunut vieraskieliseen opiskeluun/kerhoon kotimaassa? (0-1 p) (yht. 0-2 p)
  • Miksi haluat kehittää kielitaitoasi? (0-4 p)
  • Kuvaile vahvuuksiasi vieraan kielen käyttäjänä. (0-1 p)
  • Miten harrastat tai käytät kieliä vapaa-ajalla sekä miten olet tekemisissä eri kulttuurien kanssa? (0-4 p)

Linjalle voidaan valita korkeintaan kaksi hakijaa harkinnanvaraisessa haussa.

  1. Opistokelpoisuuden ja koulutuksen kohderyhmään kuulumisen selvittäminen yhteisten kysymysten avulla (0–6 p)
  2. Yläkoulun aikana (muuallakin kuin koulussa) suoritetut yrittäjyyden kurssit (0-2 p)
  3. Linjakohtaisen motivaation, harrastuneisuuden ja suuntautuneisuuden selvittäminen linjakohtaisten kysymysten avulla (0–14 p)

 Osio 1. Haastattelu

  • Oletko suorittanut jonkin yrittäjyysprojektin (esim. pitänyt kesäkioskia)? (0–2 p)
  • ​Kuvaile ​miksi soveltuisit opiskelemaan tiimioppimisen mallin mukaisesti?(0-2 p)
  • ​Kuvaile mitkä ovat vahvuutesi yrittäjyystaidoissa? (0-2 p)
  • ​Perustele miksi haet juuri Yrittäjyystaitojen Opistovuosi -linjalle?(0-3 p)

Osio 2. Toimita itsestäsi kuvattu video (tai linkki videoon) tiettyyn päivämäärään mennessä (Tarkentuu vuosittain)

  • Kuvaa itsestäsi video (1 min 30 sek), jossa
    • Teet videohakemuksen Yrittäjyystaitojen Opistovuosi -linjalle (0-4 p)
    • Perustelet mitä kristilliset arvot sinulle merkitsee yrittämisen näkökulmasta (0-1 p) 

Vanhat opiskelijavalintakriteerit lukuvuodelle 2025-2026, Maitoisten opistokampus

A: Opistokelpoisuuden ja koulutuksen kohderyhmään kuulumisen selvittäminen yhteisten kysymysten avulla (0-6 p)

Vastataan sähköisellä lomakkeella täällä.

B: Linjakohtaiset kriteerit

Linjalle voidaan valita korkeintaan kaksi hakijaa harkinnanvaraisessa haussa.

1. Opistokelpoisuuden ja koulutuksen kohderyhmään kuulumisen selvittäminen yhteisten kysymysten avulla (0-6 p)

2. Motivaation, harrastuneisuuden ja suuntautuneisuuden arvioiminen linjakohtaisten kysymysten avulla: (0-8 p)

 -Miksi olet kiinnostunut opiskelusta juuri tällä linjalla? Mitkä linjan opetussuunnitelmassa mainitut asiat sinua erityisesti kiinnostavat ja miksi?

 -Miten linjan aihepiirit ovat konkreettisesti näkyneet elämässäsi ja esimerkiksi harrastuneisuudessasi?

 -Millä tavoin uskot linjan opintojen tukevan sinua opiston jälkeisissä jatko-opinnoissasi tai harrastuksissasi?

 3. Linjakohtaisen motivaation ja suuntautuneisuuden selvittäminen linjakohtaisen erillisen ennakkotehtävän avulla (0-8 p)

 Ennakkotehtävä: 

       Kuvaa video, jossa esittelet kaksi erilaista omaa luovaa tuotostasi. Esittelemäsi tuotos voi olla esimerkiksi kuva, kuvitus, taideteos, video, suunnitelma/konsepti, rakennusprojekti, pienoismalli, veistos, animaatio tai koodausprojekti. Kerro lyhyesti millainen prosessi esitellyn tuotoksen laatiminen oli.

       Kerro videolla sanallisesti myös, miten motivaatiosi näkyisi konkreettisesti opiskelussasi ja mitä hyötyä uskot linjan opinnoista olevan sinulle tulevaisuudessa.

Videon kesto on max 3 minuuttia. Video arvioidaan sisältönsä perusteella sen mukaan, miten se täyttää tehtävänannon. Videon teknistä toteutusta ei arvioida.

Linjalle voidaan valita korkeintaan kaksi hakijaa harkinnanvaraisessa haussa.

1. Opistokelpoisuuden ja koulutuksen kohderyhmään kuulumisen selvittäminenyhteisten kysymysten avulla (0–6 p)   

2. Linjakohtaisen motivaation ja suuntautuneisuuden selvittäminen haastattelussa. Samassa yhteydessä kartoitetaan kokemus ohjaajana ja ryhmässä toimimisesta.  (0–16 p)   

Haastattelu:  

Miksi haet juuri kasvatus- ja ohjausalan linjalle? (0–4 p) 

Oletko suorittanut kasvatukseen ja ohjaukseen liittyviä kursseja tai koulutuksia? (0-4 p) 

Oletko ollut ohjaajana kerhossa tai harrastuksessa? Kerro missä ja kuinka kauan? (0–4 p)  

Mitä kasvatukseen ja ohjaukseen liittyviä taitoja haluat kehittää opistovuoden aikana? (0–4 p)  

Linjalle voidaan valita korkeintaan kaksi hakijaa harkinnanvaraisessa haussa.

1. Opistokelpoisuuden ja koulutuksen kohderyhmään kuulumisen selvittäminen yhteisten kysymysten avulla (0-6 p)

2. Koulutodistukset: 9lk joulutod. liikunnan numero vähintään 8

3. Video (ennakkotehtävä): (kuvaile jotakin tekemääsi retkeä: suunnittelusta toteutukseen ja päätökseen. Tyyli: esim. kerronta, kuvaesitys tai muu vapaamuotoinen toteutus. (0-5 p)

4. Haastattelu (0-11 p)

Miksi haet juuri tälle linjalle? (0-2 p)

Miten luonto- ja eräharrastuneisuus on näkynyt elämässäsi? (0-4 p) 

Miten koet hyötyväsi tulevaisuudessa tämän linjan opinnoista? (0-2 p)

Mitä luonto merkitsee sinulle? (0-3 p)

Linjalle voidaan valita korkeintaan kaksi hakijaa harkinnanvaraisessa haussa.

1. Opistokelpoisuuden ja koulutuksen kohderyhmään kuulumisen selvittäminen yhteisten kysymysten avulla (0-6 p)

2. Yläkoulun aikana (muuallakin kuin koulussa) suoritetut yrittäjyyden kurssit (0-2 p)

3. Linjakohtaisen motivaation, harrastuneisuuden ja suuntautuneisuuden selvittäminen linjakohtaisten kysymysten avulla (0–14 p)

Osio 1. Haastattelu

Oletko suorittanut jonkin yrittäjyysprojektin (esim. pitänyt kesäkioskia)? (0–2 p)

Kuvaile, miksi soveltuisit opiskelemaan tiimioppimisen mallin mukaisesti. (0-2 p)

Kuvaile, mitkä ovat vahvuutesi yrittäjyystaidoissa. (0-2 p)

Perustele, miksi haet juuri Yrittäjyystaitojen Opistovuosi -linjalle.  (0-3 p)

Osio 2. Toimita itsestäsi kuvattu video (tai linkki videoon) tiettyyn päivämäärään mennessä.

Kuvaa itsestäsi video (2–2,5 min), jossa

Teet videohakemuksen Yrittäjyystaitojen opistovuosilinjalle (0-4 p)

Perustelet mitä kristilliset arvot sinulle merkitsee yrittämisen näkökulmasta (0-1 p)

Jämsän Kristillinen Kansanopisto
Ruotsulantie 42, 42100 Jämsä
toimisto@jamsanopisto.fi
020 7644 500

Katso kaikki yhteystiedot ›